ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها
زردکوه بختیاری
 
 

 

 

 
استاد آ بهمن علاءالدین ( مسعود بختیاری )
خواننده ، ترانه سرا و آهنگساز فقید موسیقی بختیاری اولین و تنهاخواننده محبوب و مشهور بختیاری
بهمن علاءالدین ( مسعود بختیاری ) خواننده ، ترانه سرا و آهنگسازمشهور ایل بختیاری روز( بیستم مهرماه سال 1319 ) در شهرستان مسجدسلیمان و در خانواده ای سنتی و با فرهنگ ایلی درطایفه بهداروند  از ایل هفت لنگ  ( لر ) بختیاری متولد شد. پدر وی( میرزا محمد کریم )  بود .
بهمن علاءالدین در سال 1324بعلت تغییر محل شغل پدرخود که در شرکت ملی نفت مناطق نفتخیز مسجد سلیمان مشغول خدمت بود که به همراه خانواده  خود به ( لالی ) ازتوابع شهرستان مسجدسلیمان نقل مکان مینماید  و در سال1328 در این شهر شروع به تحصیل نمود و سپس سالهای اول و دوم  دبیر ستان را در عنبل ( عنبر ) در دبیرستان به پایان رسانید و در سال 1336 با باز نشسته شدن پدرش از خدمت شرکت نفت مجددا به مسجد سلیمان بازگشت و تا سال 1340در دبیرستان امیر کبیر در محله کارگری نفتون این شهر دوره تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان رساند.
 ( مسعود بختیاری ) بهمن علاءالدین در مهر ماه سال1341 در سپاه دانش زمان خود به خدمت نظام وظیفه درآمد وی در پایان خدمت سربازی به استخدام آموزش و پرورش در آمده و تا سال 1348 در آموزش و پرورش شهرستان های ( ایذه و باغملک) به خدمت خود ادامه داد. و سپس  به آموزش و پرورش  اهواز ودانشسرای مقدماتی این شهر منتقل و ضمن انجام ادامه خدمت موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم ادبیات گردیده و بعنوان دبیر و سپس ناظم به ادامه خدمت مشغول گردید و سرانجام در سال 1373 نیز به افتخار بازنشستگی نایل گردید.
بهمن  علاءالدین در سال 1379 به شهرستان کرج نقل مکان نمود و پس از طی یک دوره بیماری کلیوی وعمل جراحی مثانه  در صبحگاه روز جمعه دوازدهم آبانماه 1385 در سن 66 سالگی به علت نارسایی قلبی در بیمارستان  کسری جهان شهر این شهر دار فانی را وداع گفت.
   پیکر بهمن علا الدین علیرغم میل خانواده ، بستگان و طوایف و با وجود درخواست های گسترده و تلاشهای  فراوان علاقمندانش طی یک مراسم با شکوه با حضور جمع کثیری از دوستان  هوادارن هنرمندان ملی و محلی و همتبارانش از سراسر کشور خود را به کرج رسانیده بودند و با اجرای برنامه های مختلف و با نوای ساز حزن انگیز چپی محلی بختیاری به رسم سالیان  قوم خود تشییع و پیکر بی جان وی که به ایلش جان داده بود در قطعه هنرمندان برجسته کشور بطور امانت در ( بقعه متبرکه امامزاده طاهر کرج )  به خاک سپرده شد.
بهمن علاءالدین خواندن آواز و سرودن ترانه  را از همان سالهای دوران تحصیلات ابتدایی در لالی  و به صورت غیرحرفه ای آغاز کرد و از سال 1350 با ارایه نخستین و جاودانه ترین اثر خود ( دختر لچک ریالی )  دوره اول فعالیت حرفه ای خود را بطور رسمی با همکاری رادیو و تلویزیون اهواز ونفت آبادان و اجرای کنسرت هایی در شهرهای خوزستان آغاز کردٰٰ؛همچنین ارایه چند اثردیگر به گویش بختیاری نظیر( گل ناز) تنگ بلور( بهار) گل بابونه وچند ترانه دیگر به زبان فارسی نظیر( گلهای کاغذی) باغ آباد ( دلتنگی ) قاصد خوش خبر( باغ ستاره ها ) و... را از طریق رادیو وتلویزیون سراسری و محلی اهواز و آبادان نیز به علاقمندان ارائه کرد که تمام این آثار هنوز هم به عنوان آثاری ماندگار و ممتاز مطرح  هستند.
مسعود بختیاری ( علاءالدین ) پس از انقلاب اسلامی در سال 1357 و  تعطیلی نسبی فعالیت های هنری در سطح کشور از ادامه فعا لیت های هنری خود باز ماند، اما به سرودن شعر ترانه و ساختن آهنگ و شعروموسیقی بختیاری و فارسی ادامه داد تا اینکه پس از سپری شدن سالها، در سال 1365 نخستین کاست خود را به نام ( مال کنون )  با آهنگسازی و تنظیم استاد ( عطاء جنگوک) آهنگساز برجسته کشور ارایه نمود و بدین ترتیب دوره جدید فعالیت رسمی هنری خود را آغاز نمود . بهمن علاءالدین برای آنکه ناشناخته باقی بماند، آثار خود را با نام مستعار و هنری ( مسعود بختیاری) منتشر نمود.
علاءالدین سرانجام پس از سالها تلاش در سال 1371 اثر دیگری را به نام" هی جار" با تنظیم و آهنگ سازی ( عطاء جنگوک ) و با همراهی  ( علی حافظی ) استاد نوازنده برجسته نی بختیاری و جمع دیگری از بهترین نوازندگان کشور به دوستداران موسیقی بختیاری ارایه کرد.
 بهمن  علاءالدین در سال 1373 سومین کاست خود را به نام ( تاراز ) که ( نام کوهی پر خاطره در مسیر کوچ ییلاق و قشلاق ایل  ومعروف به داشتن  کبک های خوش آواز بود ) توسط خود و تک نوازی ماهرانه نی ( حافظی ) به دوستداران خود هدیه کرد.
بهمن علاءالدین در سال 1375 چهارمین کاست خود را با نام ( بر افتو ) این بار هم با تک نوازی نی ( استاد علی حافظی ) منتشر کرد.
بهمن علاءالدین در ادامه تلاشهای خود سروده ای را در سال 1377  در کاست دیگری با نام ( آستاره )  منتشر کرد .
بهمن علاءالدین فعالیت هنری خود را با کوچش از اهواز به ( کرج ) درسال 1379 شروع و تا پایان زندگی پربارش ادامه داد . او به مناطق روستایی و عشایری علاقه بیشتری نشان می داد با توجه به دوری از دیار خود وی همچنان ارتباط خود را با عشایر و مناطق عشایری و روستایی حفظ کرده بود سرودن شعر و ترانه و ساختن و خواندن آهنگ در زندگی غریبانه او همچنان ادامه داشت  و در تدارک تهیه وانتشار کاست جدید خود بنامهای ( بهیگ ) و ( گرفگار )  بود که خود دچار دنگ و فنگ روزگار و ناگفته های بسیار گردید و در صبحگاه روز جمعه دوازدهم آبانماه 1385 در سن 66 سالگی به علت نارسایی قلبی در بیمارستان  کسری جهان شهر کرج دار فانی را وداع گفت وبرای ابد به خاموشی گرائید وغم بزرگی را بر پیکر ایل و دیار خود نهاد وی درسالهای  1379، 80 ، 81 و با مساعد ت و بنا به اصرار دوستان نزدیک خود و به منظور ترویج فرهنگ ایلی خود حاضر به اجرای کنسرت در شهر اهواز ودیگر شهرها مانند  مسجد سلیمان  ایذه  شهرکرد و باغملک و ...دیگرشهرهای لر نشین و بختیاری  شد که بدنبال استقبال چشمگیر و تقاضاهای مکرردیگر مردم با برگزاری مجدد کنسرت و اجرای مستقیم برخی آهنگ های قدیمی و جدید خود برای علاقمندان  وهم تباران خود در این شهرها موافقت کرد.
روحش شاد و صدایش ماندگار باد
 
 
 


کد خبر: 80879602 (3616435) | تاریخ خبر: 07/08/1392 | ساعت: 10:16|
 
 

آلبوم موسیقی «ویر» در حوزه هنری رونمایی شد

 

تهران - مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «ویر» و گرامیداشت زنده یاد مسعود بختیاری (بهمن علاء الدین) عصر دوشنبه 6 آبان ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

 
 
 

به گزارش ایرنا ، پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه در بدو ورود خود به حوزه هنری در سال گذشته آلبوم موسیقی ویر توسط اردشیر صالحی پور و ارژنگ سیفی زاده تنظیم کننده آلبوم به وی معرفی شده بود، گفت: سالها قبل برای کسب راهنمایی در مورد اثرموسیقی به منزل استاد بختیاری مراجعه کردم و از راهنمایی او بهره مند شدم.

وی با اشاره به اینکه اهل کرمان است، افزود: مردم کرمان با توجه به اینکه با فرهنگ لر و بختیاری آشنایی چندانی ندارند اما هربار که آلبوم جدیدی از مسعود بختیاری به بازار می آمد با استقبال موسیقیدانان کرمانی مواجه می شد. ما با صدای علاء الدین با فرهنگ بختیاری آشنا شدیم و آثار او را زمزمه می کردیم.

ارجمند خاطر نشان کرد: وقتی برای تحقیق رساله دانشگاهی خود به عشایر کرمان می رفتم کسی را نمی دیدم که علاء الدین را نشناسد. رمز ماندگاری وی علاوه بر صدا و تخصص، اخلاق نیک او بود.

این آهنگساز با اعلام اینکه در انتشار آلبوم موسیقی ˈویرˈ همکاری داشته است، گفت: این آلبوم توسط مرکز موسیقی حوزه هنری و حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری تولید شده است و تلاشمان این بود که همزمان با رونمایی این اثر، عرضه آن نیز صورت گیرد اما به دلیل برگزاری رونمایی این آلبوم همزمان با ایام فوت مرحوم علاء الدین، پخش آن را به بعد از محرم و صفر و نزدیک به ایام نوروز در ایران و جهان موکول کردیم.

جمشید احمدی فر نیز که سالها به عنوان تهیه کننده در رادیو اهواز فعالیت کرده و سابقه آشنایی با مسعود بختیاری را داشته است در این مراسم گفت: علاءالدین جواهری در دستگاه هنر بود.

وی با اشاره به اینکه منطقه بختیاری دشت بزرگی است که هر گوشه آن نوایی دارد، گفت: علاء الدین جواهری در دستگاه هنری بود زیرا هر زمان که صدای او را ضبط می کردم علاوه بر استودیو بدنم هم از قدرت صدای او می لرزید.

وی درخصوص بزرگداشت هنرمندان نیز گفت: امیدوارم تا زمانی که هنرمندان در قید حیات هستند از آنها تقدیر به عمل بیاید به خصوص در مورد علاء الدین که متاسفانه تا زمانی که زنده بود چنین قدرشناسی از او صورت نگرفت.

عبدالعلی خسروی دیگر سخنران این مراسم که پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی نیز حضور داشت، گفت: زمانه ثابت کرد که صدا جاودانه می ماند.

این ترانه سرا با بیان این که باید درباره بهمن علائ الدین کتاب ها نوشت، عنوان کرد: اولین بار در ایزه با بهمن آشنا شدم و با شنیدن صدایش به او گفتم که باید بختیاری بخواند و در موسیقی محلی فعالیت کند.

وی افزود: بهمن علاء الدین تحت تاثیر فروغ فرخزاد می گفت که تنها صدا ست که می ماند و من به او می گفتم که صدا هم از یادها می رود. اما زمانه به من ثابت کرد که صدا می ماند و جاودانه می شود.

محمدحسین سیفی زاده از دوستان مرحوم علاء الدین و اساتید موسیقی کشور نیز طی سخنانی گفت: از حوزه هنری تشکر می کنم که پس از 4 سال سینه سپر کرد و هزینه چاپ و توزیع این اثر را قبول کرد.

ارژنگ امیرسیفی آهنگساز نیز با بیان این که نوشتن موسیقی زیرصدایی که از قبل آماده است کار دشواری است، عنوان کرد: سعی می کردم در ویرایش صدای بهمن علاء الدین کلمه ای از بین نرود.

اسفندیار علاء الدین برادر زنده یاد بهمن علاء الدین نیز با بیان این که سال ها ست که آخرین یادگار برادرم برای چاپ و توزیع معطل مانده بود، اظهار کرد: با همت دکتر اردشیر صالح پور و همکاری مسوولان حوزه هنری ، دکتر پیروز ارجمند و آقای حیاتی سرانجام پس از چهار سال این مجموعه به چاپ می رسد.

وی ضمن تشکر از صالح پور برای همراهی و همکاری اش گفت: ایشان از اولین روز خاکسپاری برادرم همراه ما و حتی جلوتر از ما بود و با دلسوزی و علاقه مندی زیاد ما را راهنمایی می کرد.

علاء الدین خاطرنشان کرد: نکته ای که گفته نشد این بود که آلبوم موسیقی ویر اولین بار توسط برادرم در خانه شخصی علی حافظی خوانده شد و در یک دستگاه ضبط صوت خیلی معمولی ضبط شد و به قدری این ضبط بی کیفیت بود که ما فکر نمی کردیم امکان داشته باشد بتوانیم آلبومی از آن تهیه کنیم.

وی گفت: خانواده سیفی زاده به من و خانواده ام در احیا و تنظیم این آلبوم بسیار کمک کردند و باعث شدند تا این اثر خلق شود.

در پایان این مراسم از جمشید احمدی فر، منصور قنادپور، عبدالعلی خسروی و سیروس احمدی فر به عنوان شخصیت های تاثیرگذار در زندگی زنده یاد بهمن علاء الدین تجلیل به عمل آمد.

بهمن علاالدین معروف به مسعود بختیاری (1319-1385) خواننده ترانه های محلی بختیاری ها با لری بختیاری بود.

فراهنگ ** 1418

انتهای پیام /*

Cultural@irna.ir
 
 

کد خبر: 50026
مستند "بنگ ایل" که مروري بر زندگی وآثار هنرمند فقيد خوزستانی، خواننده،شاعر،ترانه سرا وموسيقيدان نام آور و خوش قریحه خوزستان ،زنده یاد مسعود بختياري)بهمن علاالدین( است در تاریخ دهم  آبان ماه همزمان با سالگشت درگذشت وي از شبکه استانی سيماي خوزستان پخش میشود
به گزارش خوزنيوز، شایان ذکر است این اثر که توسط وصی الله عبدالهی تهيه و کارگردانی شده است در شانزدهمين جشنواره توليدات مراکز استانهاي صداوسيماي کشور مورد توجه قرارگرفته وبه بخش داوري جشنواره  راه یافته بود
از دیگر دست اندرکاران توليد این مستند که گویندگی و نویسندگی متن آن را نيز وصی الله عبدالهی برعهده دارد میتوان به : عليرضا اميدخدا: تصویربردار و سعيد موییی تدوینگر اشاره نمود.
مستند بررسی آثار و زندگی مسعود بختياري در سيماي خوزستان
تاريخ: 80 آبان 2931 - 93:?1
1 of 1

 
 

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:مسعود بختیاری ؛ علاالدین ؛ مافه گه ؛ تاراز ؛ موسیقی محلی بختیاری , :: 9:7 :: توسط : farhadian shahrokh

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها و آدرس farhadianshahrokh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 7
بازدید کل : 76095
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1