ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها
زردکوه بختیاری
 
 

 

شال کمر

شال کمر پارچه ای سفید رنگ معمولا از جنس کتان و مشابه آن که مردان ایل لر آنرا بر روی چوقای خود می بندند . این شال ضمن جلوه زیبایی که به لباس میدهد در جلوگیری از درد کمر در زمان کار توسط غیور مردان باعث جلوگیری از ایجاد درد در کمر میگردد . همچنین این شال را در زمان عزا کسی بر روی چوغا ( چوخا ) چوقا  خود نمی بندد .    


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 تير 1392برچسب:شال کمر ؛ ابل لر ؛ شال ؛ چوقا ( چوخا ) چوخا ؛ سفید رنگ , :: 19:19 :: توسط : farhadian shahrokh

 

گالش ( گالشت )

 

در گذشته نچندان دور و حتی هم اکنون اکثر عشایر ایران از جمله عشایر لر ؛ از یک نوع کفش های پلاستیکی ارزان قیمت که در داخل آن از یک نوع روپوش پارچه ای بسیار نازک به نام مل مل اسفاده میگردد ؛ جهت کارهای روزمره خود در بعضی مواقع استفاده میگردد که این نوع کفش پلاستیکی درون پارچه ای ارزان قیمت را گالش یا گالشت میگویند . از اینگونه کفشها هم اکنون در استانها و شهرهای جنوبی ؛ استان اصفهان ؛ چهار محال و بختیاری ؛ قزوین ؛ همدان و ... بعضی دیکر از استانهای کشورکه به کار کشاورزی و دامداری مشغول میباشند وجود دارد .


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 تير 1392برچسب:گالشت ؛ گالش ؛ کفش ؛ استاهای جنوبی ؛ چهار محال و بختیاری , :: 18:55 :: توسط : farhadian shahrokh

کردین 

کردین ( kordin ) لباس بالا پوش نمدی بدون آستین است که به سختی طی انجام مراحل نمد مالی از موی بز درست میشود و علاوه  بر گرمی خاصی که ایجاد میکند آب بدرون آن نفوذ نمیکند و آتش نمیگیرد . از چاک جلو آنرا بهم جمع میکنند . در ایلهای لر بختیاری و قشقایی و کرد ها و دیگر عشایر کوچ نشین و کوچ رو و ... به علت  سرمای زیاد و برف و بوران بیشتر در کوهستانها از آن استفاه میگردد ؛ با اندکی تفاوتی که در مناطق کرد نشین در ترکیب درست کردن ؛ در شانه های کردین سر شانه ها بهم دیگر جمع گردیده و فرم خاصی را به خود میگیرد که از این لباس بصورت زیبایی در مجالس عروسی استفاده میگردد . نمونه کردین را میتوان به  پالتوهایی که در زمان خدمت نظام سربازی و ... در دوران حکومت قبلی از آن استفاده میشد را میتوان تشبیه واشاره کرد با توجه به اینکه فقط دکمه و آستین به آن اضافه گردید بود .علت از بین رفتن کردین را میتوان به نابودی زمین توسط دست خود بشر  دو پا دانست که روز به روزبه دنبال افزایش گرمای زمین و نابودی آن میرود و؛  تولید کاپشن ها و گرمکن های متفاوت وجایگزین کردن آنها به جای فرهنگ و اصالت و به دنبال  آن وابستگیهای ویرانگر؛ همانگونه که کلمن بجای مشک آمد کولربجای سر سبزی و سایه سر به فلک کشیده درختان تنومند بلوط و بادام وگردو و... لباسهای آنچنانی بجای لباسهای شاد و روح بخش و اصیل فرهنگ ایرانی و شاد زیستن در کنار این لباسها الهام گرفته از رنگهای طبیعت .  در فرهنگ نامه دهخدا کردین را جامه پشمین معرفی نموده .


ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 تير 1392برچسب:کردین ؛ بالا پوش نمدی ؛ نمد ؛ لر و کرد ؛ لباس, :: 16:53 :: توسط : farhadian shahrokh

گیوه

 

 گيوه نوعي پاپوش ، سبك، بادوام و مناسب براي راهپيمايي‌هاي طولاني، ويژه مردان روستايي که در قديم نيز زنان از آن استفاده ميکردند وجزئي از صنايع دستي مناطقي از ايران است . در استان فارس، اصفهان، چهارمحال و بختياري ؛ استان مرکزي وکرمانشاه توليد گيوه رواج  بسيارداشته که به مرور زمان بسيار کمرنگ گرديده. همه مراحل توليد اين پاپوش ؛ دستي است و عموما از نخ قالي، نخ ابريشم که (در استان فارس به اسم تنه ناميده مي‌شود ) واز ضايعات چرم است وکف آن از پارچه وچرم و پوست گاو كه به صورت نوارهاي باريك در كف گيوه به كار مي رود يا لاستيک  توسط مردان و زنان چيره دست و ماهر توسط انواع سوزن و جوالدوزبافته و درست ميگردد . رويه گيوه از جنس نخ و ابريشم ميباشد گيوه ( زيره ) نام دارد که از جنس پارچه، چرم يا لاستيک مي باشد . کف گيوه از پارچه يا پنبه يا چرم يا نري گاو براي نصب در نوك و انتهاي گيوه كه بعد خشك شدن حالت شاخي پيدا مي كند و استحكام گيوه را افزايش مي دهد. 

در منطقه كوهستاني چهار محال و بختياري وشهرکرد ؛ خوزستان ؛ کردستان و کرمانشاه ، به علت گذرگاههاي صعب العبور آن، كم بودن راههاي ارتباطي ماشين رو، نوع زندگي مبتني بر دامداري و كشاورزي و ضرورت تحرك فراوان در فصول سال  پاافزاري ( پو زار ) را مي طلبد كه سبك ، راحت ، مقاوم و خنك باشد. پا افزاري چون گيوه بهترين گزينه براي اين مردم بوده و هنوز هم مي تواند باشد . گيوه کليه مواد اوليه آن تماماً در روستاها موجود ميباشد و خود مناطق عشايري و روستائي قادر به توليد آن ميباشند و ابزار کار آن در اختيار مردم است و مردان و زنان روستاه را كه استعداد انجام دراين  زمينه كارها را دارند فعال مي كند.در حال حاضر يکي از مراکز بسيار خوب توليد و ساخت گيوه اصيل شهرکرد ميباشد که اينکار توسط استاد کاران معروف و چيره دست گيوه کش انجام ميپذيرد.
بافت پنج نوع گيوه معمول است که شامل : گيوه زيرپارچه اي، گيوه ملکي ؛ گيوه تخت چرمي، گيوه تخت لاستيکي و گيوه رويه ابريشمي است.
گيوه ملکي و اجزاي آن :
از انواع گيوه‌ها گيوه ملکي است که هنوز طرفداران بسياري براي خود دارد. گيوه ملکي از سه قسمت تشکيل شده است:
?- رويه گيوه: بافتني اي که از پنبه و ابريشم تهيه مي شود که بسيار مستحکم و زيباست چون مواد اوليه بافت آن پنبه مي باشد لذا داراي طبيعتي خنک و نرم است رنگ اين بافتني هميشه سفيد بوده است و هرگز تا کنون تغيري نداشته است .
?-کناره يا حاشيه گيوه: اين قسمت که بين رويه و کف گيوه قرار دارد و اين دو قسمت را به هم محکم پيوند مي دهد از جنس چرم ضخيم ساخته مي شود. چرم گيوه از پوست حيوانات گوناگوني مانند بز و ميش ؛ گاو؛ گاوميش ؛ و شتر و ديگر حيواناتي که داراي پوست ضخيم و محکم مي باشد تهيه مي شود.
?- تخت يا کف گيوه: تخت گيوه به قسمت زيرين ان که با زمين تماس دارد گفته  مي شود. تخت گيوه که همان کف گيوه محسوب مي شود از پارچه هاي محکم و به هم تنيده شده ساخته مي شوند و از استقامت بالايي برخوردار است. رنگ تخت يا کف گيوه عمدتا سياه و يا بنفش است گيوه‌هاي با اين مشخصات به گيوه‌هاي ملکي شهرت دارند. به علت گراني گيوه‌هاي ملکي، گيوه ها ي ديگري با کف لاستيکي هم ساخته مي شوند که ارزش و اصالت تاريخي ندارند. نکته جالب در خلق گيوه ملکي اين است که اين نوع کفش شبيه هم ساخته شده و چپ و راست ندارد.
 
 

ارسال شده در تاریخ : 25 تير 1392برچسب:گیوه ملکی ؛ چهار محال و بختیاری شهر کرد ؛ خوزستان ؛ , :: 1:14 :: توسط : farhadian shahrokh

 چوقا یا چوخا این لباس دیرینه چه میگوید ...! ؟

 

سالیان متمادی است که از ساخت و بافت چوقا توسط ایل لر میگذرد اما سوالها همچنان برای ایل بدون جواب و یا مبهم و کم جواب است و کسی نمتواند بصراحت بگوید چرا و به چه علت اینگونه بافت و اینکونه طرح برای ساخت چو خا انتخاب و یا طراحی شده و چرا پلکانی انتخاب گردیده هدف نهایی چیست ... ! ؟ آیا نزول است یا صعود به بالاتر .؟ آیا اتحاد برای ایل است و در کنار هم .؟ آیا پله های کوچک هم میتوانند ستون باشند ... یا هر کدام از خطها نماد یک ایل و طایفه باشد و هزاران سوال پی در پی دیگر ...اما برای ما چند سوال و تفکر عمیق پیش آمده که چرا یک چوقا ( چوخا ) با ترکیبی متوسط دارای چنین مضمونی است 
1) هفت خط پلکانی مشکی به طول و عرض11*13  سانتیمتر 
2) هفت خط پلکانی مشکی به طول و عرض6.5*13 سانتیمتر
3) هفت خط پلکانی مشکی به طول و عرض 4 *15.5 سانتیمتر
4) هفت خط پلکانی مشکی به طول و عرض1*7 سانتیمتر
5) چهارخط     مشکی به طول و عرض 3.5 * 26.5 سانتیمتر 
6 ) و ارتفاع کلی 1 متر بلندی از سر شانه ها  و هزاران خط باریک و استوار در بلندای چوقا ( چوغا ؛ چوخا ) و هزاران سئوال دیگر ... ! ! ! ؟ ؟ ؟
 

ارسال شده در تاریخ : 19 تير 1392برچسب:چوق ؛ چوخا ؛ ایل ؛ لباس ؛ بافت چوقا ؛ خط پلکانی , :: 17:58 :: توسط : farhadian shahrokh

پیراهن ( جوه )


 

طبق اظهارات بزرگان که دارای سن بالا و شرایط مستعدی را دارند پیراهن با نام محلی  ( جوه ) که تا زمان حکومت رضا شاه بصورت ساده و از لحاظ طرح چهار خانه و یا راه راه بوده که یقه آن بصورت باریک و از سمت چپ به راست به سمت کتف توسط یک دکمه بسته میشد و رنگ مشکی آنرا در زمان عزا می پوشیدند پیراهن این مردان از پارچه نخی بوده است .تمام نویسندگانی که در مورد لباس در قوم لر اشاره داشته اند براین امر مشترکا واقفند .


ارسال شده در تاریخ : 19 تير 1392برچسب:پیراهن ؛ رضا شاه ؛ جوه ؛مسجدسلیمان ؛ رامهرمز ؛ ایذه , :: 1:50 :: توسط : farhadian shahrokh

 شلوار دبیت 

علیقلی خان بختیاری ( سردار اسعد ) در کتاب دست نوشته تاریخ بختیاری در صفحه 416 و417 خود به نقل از کلنل بل ( بیش از پانزده جهانگرد مرد و زن که از اوایل دوره قاجار به بعد از سرزمین بختیاری دیدن کرده و کتاب نوشته اند ) اینگونه ذکر میکند ...از یک طرف مهمان دوست نسبت بزن ها و به طایفه خودشان وفا دار و بکلی از اخلاق بد ایرانیها منزه از طرف دیگر وقتی که متغیر میشوند بدرجه وحشی گری میرسند خصوصا در موقع  ( خون کالات ) تمنی و مداومت مینمایند بحدی که خانوادهها بر طرف میشوند  و از اخلاق و قیافه آنها آثار آزادی کوههای خودشان هویدا .لباس و قیافه آنها عموما یکسان است و صورتا سیاه چرده زلفهای سیاه دو شقه از پشت گوش آویزان شده چشم و ابرو و ریش و سبیل سیاه عرقچین و کلاه سیاه بسر عبای سیاه بدوش و رنگ لباس زنها آبی سیر است مردها تندرست و قوی از این هیکل آنها آثارمردانگی پدیدار شلوار گشاد بپا قطار فشنگ بکمر و تفنگ مارتین بدوش و یک شمشیر از زیر زین آویزان کارد و طپانچه در کمر زنهای بلند قامت و سیاه چرده و خوش اندام و خوش قامت صورت آنها نپوشیده و در چادرها از مردان پنهان نمیشوند تعداد ازدواج حتی بین فقرا معمول است . ولی از طرف دیگر بی وفاهی کمیاب و لذت زندگانی فامیلی فراوان ( لیارد ) هم زندگانی اندرونی رئیس چهار لنگ را خوب بیان نمود . لباس زنهایشان شلوار و پیراهن گشاد و یک مینا روی لباس لطافت آنها کم است . ( مترجم یوسف خان مسیحی رئیس تحدید تریاک )   
آنچیزی که عنوان گردید بدین لحاظ بود که میبایست نوع پوشش ایل بختیاری در تاریخ به نوعی و تا حدودی روشن شود که ایل هچنان طی گذر زمان با همین لباس میزیسته و تاکنون ادامه حیاط داده است که این گفتارهای تاریخ است نه ایلی ...
 ایل لر یا همان بختیاری نسبت به هم به یک گونه لباس میپوشند اما با اندکی کوچک در بعضی جاها متفاوت که میتوان یکی از علل آنرا شرایط اقلیمی ذکر کرد .
لباس مردان بختیاری شامل :کلاه نمدی ؛ چوقا ؛ شال کمر ؛ شلوار مشکی دبیت ؛ پاپیچ ؛ گیوه ملکی ؛ پیراهن ؛ کمر بند ساچمه کاری شده با سگک استیل ( دو وال ) کردین ( نمدی )                                                                                             شلوار دبیت : پارچه ای نخی و تماما مشکی رنگ و با حداکثر سه متر مصرف پارچه که بصورت راسته و گشاد درست میشود ؛ دارای یک جیب در سمت راست و تا بالای زانو که معمولا دارای زیپ میباشد کمر آن دارای سه کش یا به نوعی از قدیم سه بند میباشد .بهترین نوع این پارچه شلواری ، حاج علی اکبری که یکی از افراد سفارش دهنده و تولید شده در کشور انگلستان و اخیرا در کشور کویت میباشد . بر روی شلوار دبیت معمولا مردان یک کمر بند چرمی که ساچمه کاری گردیده و دارای سگک استیل میباشد استفاده میکنند که دمپای این شلور گشاد و حدود ده سانتیمتر از پایین دمپای آن بخاطر صاف اسیتادن شلواربصورت ضربدری دوخته تا سنگین و صاف بایستد .در موقع حرکت و تند روی سریع مردان کمر شلوار را از بالا تا میزنند تا جلوی سرعت و دست و پا را در زمان جنگ با اسلحه یا چوب ( گرز ) و یا پرتاب سنگ که بشترین مهارت را دراین زمینه ها دارند نگیرد . همچنین در موقع درو دمپای شلوار را از پایین بسته و به آن یک زنگول کوچک ( قر ) که جهت متواری نمودن جانوران موذی و خطرنا ک همچون مار نزدیک میشوند با صدای زگول ( قر ) آنرا متواری نمایند .                                                   

برچسب‌ها: شلوار دبیت ؛ سردار اسعد ؛ کلنل بل ؛ کلاه سیاه ؛ حا
 

ارسال شده در تاریخ : 17 تير 1392برچسب:شلئوار دبیت ؛ سردار اسعد ؛ کلنل بل ؛ کلاه ؛ سیاه چادر, :: 21:37 :: توسط : farhadian shahrokh

 شلوار دبیت 

علیقلی خان بختیاری ( سردار اسعد ) در کتاب دست نوشته تاریخ بختیاری در صفحه 416 و417 خود به نقل از کلنل بل ( بیش از پانزده جهانگرد مرد و زن که از اوایل دوره قاجار به بعد از سرزمین بختیاری دیدن کرده و کتاب نوشته اند ) اینگونه ذکر میکند ...از یک طرف مهمان دوست نسبت بزن ها و به طایفه خودشان وفا دار و بکلی از اخلاق بد ایرانیها منزه از طرف دیگر وقتی که متغیر میشوند بدرجه وحشی گری میرسند خصوصا در موقع  ( خون کالات ) تمنی و مداومت مینمایند بحدی که خانوادهها بر طرف میشوند مانند دهاتیهای ایرانی تقلبات معروف ندارند و از اخلاق و قیافه آنها آثار آزادی کوههای خودشان هویدا .لباس و قیافه آنها عموما یکسان است و صورتا سیاه چرده زلفهای سیاه دو شقه از پشت گوش آویزان شده چشم و ابرو و ریش و سبیل سیاه عرقچین و کلاه سیاه بسر عبای سیاه بدوش و رنگ لباس زنها آبی سیر است مردها تندرست و قوی از این هیکل آنها آثارمردانگی پدیدار شلوار گشاد بپا قطار فشنگ بکمر و تفنگ مارتین بدوش و یک شمشیر از زیر زین آویزان کارد و طپانچه در کمر زنهای بلند قامت و سیاه چرده و خوش اندام و خوش قامت صورت آنها نپوشیده و در چادرها از مردان پنهان نمیشوند تعداد ازدواج حتی بین فقرا معمول است . ولی از طرف دیگر بی وفاهی کمیاب و لذت زندگانی فامیلی فراوان ( لیارد ) هم زندگانی اندرونی رئیس چهار لنگ را خوب بیان نمود . لباس زنهایشان شلوار و پیراهن گشاد و یک مینا روی لباس لطافت آنها کم است . ( مترجم یوسف خان مسیحی رئیس تحدید تریاک )   
آنچیزی که عنوان گردید بدین لحاظ بود که میبایست نوع پوشش ایل بختیاری در تاریخ به نوعی و تا حدودی روشن شود که ایل هچنان طی گذر زمان با همین لباس میزیسته و تاکنون ادامه حیاط داده است که این گفتارهای تاریخ است نه ایلی ...  
شلوار دبیت : پارچه ای نخی و تماما مشکی رنگ و با حداکثر سه متر مصرف پارچه که بصورت راسته و گشاد درست میشود ؛ دارای یک جیب در سمت راست و تا بالای زانو که معمولا دارای زیپ میباشد کمر آن دارای سه کش یا به نوعی از قدیم سه بند میباشد .بهترین نوع این پارچه شلواری ، حاج علی اکبری که یکی از افراد سفارش دهنده و تولید شده در کشور انگلستان و اخیرا در کشور کویت میباشد . بر روی شلوار دبیت معمولا مردان یک کمر بند چرمی که ساچمه کاری گردیده و دارای سگک استیل میباشد استفاده میکنند که دمپای این شلور گشاد و حدود ده سانتیمتر از پایین دمپای آن بخاطر صاف اسیتادن شلواربصورت ضربدری دوخته تا سنگین شده و صاف بایستد .در موقع حرکت و تند روی سریع مردان کمر شلوار را از بالا بسمت داخل تا میزنند تا جلوی سرعت و دست و پا را در زمان جنگ با اسلحه یا چوب ( گرز ) و یا پرتاب سنگ که بشترین مهارت را دراین زمینه ها دارند نگیرد . همچنین در موقع درو دمپای شلوار را از پایین بسته و به آن یک زنگول کوچک ( قر ) که جهت متواری نمودن جانوران موذی و خطرنا ک همچون مار نزدیک میشوند با صدای زنگول ( قر ) آنرا متواری نمایند .                                                   



 

 

روستای لیوس

 


 

 

صدای لیوس را بشنو ...! ؟


 لیوس نام یک روستای تاریخی و توریستی که تیره های ؛ارقش ؛عشیری ؛ قاسمی ؛ عباسی و اسماعیلی از طوایف چهارلنگ و بعضی مناطق نزدیک به آن طوایف هفت لنگ در آن سکونت دارند که در90 کیلومتری دزفول  محل کوهنوردی و صخره نوردی جوانان و علاقه مندان به این رشته ورزشی است ؛ زمانی جمعیت ساکن در این روستا   بالغ بر یکصد وپنجاه خانوار بوده که براثر کم لطفی و کم توجهی و بی مهری قرار گرفته که با تمام  مردم کوچنده وبافنده ؛ مال رو ؛ گله و رمه داروکشاورز به جمعیت پنجاه خانوار کاهش یافته این  روستا درپای کوه لنگر که از بالا ناظر بر روزگارسخت لیوس دارد ویک لحظه چشم از اوبر نمی دارد گر‌چه از دور ابهت کوه لنگر که کوه لیوس هم نامیده می شود بیننده رامجذوب خود میکند، ولی وقتی نزدیک می‌شوی، این خود لیوس و محیط سنگی و خانه های طاقی شکل آن ا ست که شما را شیفته خود می‌کند. چون هر سو که بنگری چیزی برای دیدن، مجذوب شدن و تفکرو تامل وجود دارد. این کوه از شمالی‌ترین کوه‌های خوزستان است. لیوس درشمال دزفول قرار دارد. مسیر دزفول تا لیوس مسیری کوهستانی وبا کوههای متفاوت سنگی و غیر سنگی مناظری دیدنی (به خصوص در فصل بهار)را دارد.ارتفاع 2450 متری  کوه لیوس نیز معروف و دارای شیب تند سنگی میباشد . و ازراههای سردشت لالی ودزفول   و اندیمشک نیز به آن راه دارد واز کنار سد تنظیمی دز باید عبور کرد .

 قابل ذکراینکه آن چیزی که روستای لیوس را در تاریخ ماندگار کرده قدمت تاریخی روستا نوع بافت ساختمانی طاقی شکل که توسط چوب نی و گچ با معماری خاصی ساخته شده بگونه ای که حتی قبرستان مردگان آن منطقه دارای چنین ساختی میباشد کوچه های میان گذر بین خانه ها تماما سنگی میباشد. مهمتر از همه اینها مهمان نوازی مردم خونگرم که درب هیچ خانه ای بر روی کسی بسته نیست. ساخت چوقای آن که قدمت فرهنگ یک سرزمین و یک ایل بنام ( لر)  چهار لنگ و هفت لنگ را بهمراه دارد مکانی که شروع بافت چوقا ( چوخا ) را برای اولین بار در ایل لر بنا گذاشته و امروزه به جایی رسیده که ساکنان لیوس برای گذراندن امرار معاش لچک و می نا ؛ و قر؛ کرکیت و پره ؛ چوقا و دبیت ؛ سبد ( تویزه ) شیر دنگهای خود را ومیراث گذشتگان را بفروش میرسانند. برای رسیدن به این مکان از سمت دزفول باید از روستا ها و آبادهایی در مسیر همچون پا منار؛ اسلام آباد ؛ بازرگه ؛ شیهون ؛ سردشت ؛ حسن آقا دارک ؛ دیونی ؛ امام زاده بی بی بانو؛ ماشکار؛ دهستان احمد فداله و روستای آذنگ و...عبور کرد کوههای سر به فلک کشیده بیر ؛ لگریون و...همچنین درختان زیبای سرزمین بختیاری جزء جدا نشدنی این چشم اندازها میباشد .

 

 

 

 

 

درختانی همچون بلوط ؛ بادام زمینی ( جرگ ) ؛ بن ؛ کلخنگ و ... که درزمستان و بهاربا روییدن گیاهان غذائی  و دارویی این زیبایی را دو چندان میکند . این هنر و قدرت بافت چوقا نیزازروستای لیوس به زنان طایفه کیارسی و زنان طایفه موری نیز انتقال یافته. آنچیزی که روایت میباشد اولین بار این لباس توسط یکی از خوانین لرستان در منطقه لیوس که از توابع شهرستان دزفول میباشد در میان بختیاریها رواج یافته است.

 بهترین نوع چوقا در ایل بختیاری مربوط به چوغا لیوسی بوده که تاریخ و قدمت واقعی آنرا تاکنون کسی رسما اعلام ننموده . اما آنچیزی را که اهالی روستای لیوس بما گفته اند به جزء خانواده ها از جمله افرادی که مهارت و کار دوخت چوقا را در منطقه لیوس برای آخرین بارانجام میداده مرحوم رضا عباسی ازایل چهار لنگ و طایفه دیناور بوده که به علت عدم حمایت و تمکین مالی دست از کار کشیده اند. مشکلات معیشتی در میان خانوادهای لیوس خصوصا شیر زنان  و عدم پیروی ساکنان روستا و فرزندان از شغل پدران و مادرانشان و پذیرش شهر نشینی فرزندان جهت تحصیل و کارعدم حمایت و برگرداندن مجدد این فرهنگ و هنر را  در میان اهالی و ساکنان روستا را کاملا رو به انزوا و نابودی کشاند.مردمی که روزی فرهنگ ساخت مسکن ؛ قالی و قالیجه حورو حورجین شیر و شیر دنگ وخرسک و گلیم ...را می ساختند اکنون باید فرزندانشان در خیابانهای استان قدم بزنند شاید هم آنها روزی شلوارهای استریج بپوشند ... !!! ؟؟؟

 

                   و دیگر کسی صدای کرکیتهای لیوس را نمیشنود . ! ؟  

 

مسیر کوچ عشایر لیوس به دو منطقه انجام میگیرد که اینکار بعد از درو غلات و جمع کردن غله در چیر ( چیدمانهای سنگی بصورت خشک و گرد که بعد از انجام درو غله بخاطر ذیق وقت و حرکت بسوی ییلاق غلات را در آن جمع آوری و دپو میکنند ) تا زمان بازگشت از ییلاق میباشد .ییلاق مردم لیوس بسمت پیر صالح و احمد فداله و تعدادی نیز به سمت کوی سفید دشت و سپس سری و کیرو و از آنجا به ییلاق انجام میگیرد و بعضا تعدادی تا ازنا و الیگودرزو عده ای تا کرمانشاه تغیر مسیر میدهند. 

 

 


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها و آدرس farhadianshahrokh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 7
بازدید کل : 76095
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1