کوههای وابسته به زردکوه بختیاری
 
ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها
زردکوه بختیاری
 
 

 کوه آسماری (asmari

 در دهستان تمبی گلگیر ، شهرستان مسجدسلیمان واقع است .(در واقع بین شهر هفتکل و شهرستان مسجد سلیمان است) دقیقا در 28 کیلومتری خاور جنوبی آن ، غرب روستای گل گیر ، به ارتفاع 1391 متر ، این کوه از رودخانه شور رو به سوی جنوب غربی و تا تنگ زندان به طول 26 و عرض 5 کیلومتر کشیده میشود .
 
 
دالان کوه :
رشته كوه دالان كوه كه همان جهت كلي زاگرس را دارد، داراي خط الرأس زيبايي است كه در سمت جنوبي بخشي از جاده آسفالته نجف آباد – داران امتداد يافته و به موازات آن مي باشد. حد غربي آن روستاي دامنه و حد شرقي آن چشمه اي زيبا موسوم به چشمه مرغاب است. عبور از خط الرأس در ناحيه شرقي مستلزم كار فني است. در اين فاصله بلندترين قله آن قله آنالوجه يا داراب شاه با ارتفاع 3915 متراست، كه در شمال روستاي آنالوجه و شرق روستاي دامنه قرار دارد، صعود قله از دو روستاي مذكور امكان پذير است. لازم به ذكر است كه صعود قله از روستاي آنالوجه برخلاف روستاي دامنه آسان تر بوده و مستلزم كار فني نمي باشد. قله معروف ديگر رشته دالان كوه، قله دالان با ارتفاع 3600 متر، تقريباً در وسط خطالرأس مي باشد. بهترين مبدأ صعود اين قله از پناهگاه بزرگ دالان كوه مي باشد كه يك جاده خاكي چهار كيلومتري آن را به جاده آسفالته نجف آباد –داران وصل مي كند. در مجاورت اين پناهگاه پيست اسكي دالان كوه قرار دارد.

 

سفیدکوه :
 نام کوهستانی در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر کرمانشاه در غرب ایران است که بلندترین قله آن ۲۸۰۵ متر ارتفاع دارد، خط الرأس کوه سفید مرز طبیعی بین منطقه درود فرامان و سر فیروز آباد ماهیدشت است
 
 
شاهان کوه :
شاهانكوه رشته كوهي است در شهرستان فريدونشهر در استان اصفهان. اين رشته كوه از 40 كيلومتري باختر شمالي فريدونشهر شروع شده و رو به سوي جنوب خاوري تا 25 كيلومتري جنوب باختري فريدونشهر امتداد مي يابد. طول آن حدود 43 كيلومتر و عرض متوسط آن 10 كيلومتر مي باشد. كوههاي شاهانكوه و كوه دري مهمترين كوههاي اين رشته كوه محسوب مي شوند. بلندترين قله آن به نام قله شاهانكوه كه از سطح دريا 4038 متر ارتفاع دارد، در 20 كيلومتري فريدونشهر واقع شده است. رودخانه هاي چندي از جمله رودخانه سرداب از اين رشته سرچشمه مي گيرند. رشته فردان در جنوب باختري شاهانكوه قرار دارد. روستاهاي زيادي در دامنه هاي اين رشته واقعند. از جمله: سرداب بالا، سرداب پائين و روستاي شاهان. ميزان بارندگي سالانه اين رشته بين 800 تا 1000 ميليمتر و ميانگين دماي ساليانه آن بين 5 تا 10 درجه سانتي گراد است. رشته شاهانكوه در حاشيه خاوري كوهستان بزرگ زاگرس قرار دارد.
 

 

سبزکوه :
منطقه حفاظت شده سبز کوه با وسعتی بالغ بر 54200 هکتار در فاصله 150 کیلومتري مرکز استان در شهرستان هاي بروجن، لردگان و اردل قرار دارد. بلندترین ارتفاع مربوط به کوه هزار دره با ارتفاع 3870 متر و کمترین ارتفاع 1120 متر از سطح دریا می باشد. موقعیت این منطقه بین طول هاي جغرافیایی 50 درجه و 40 دقیقه و 51 درجه و 9دقیقه شرقی و عرض هاي جغرافیایی 31 درجه و 27 دقیقه و 31 درجه و 54 دقیقه شمالی واقع شده است.
منطقه حفاظت شده سبز کوه قبل از سال 1365 به صورت منطقه شکار ممنوع مورد حفاظت قرار می گرفت ولی از سال 65 با بررسی و مطالعات انجام شده و به دلیل دارا بودن پتانسیل هاي غنی گیاهی، جانوري، توپوگرافی ویژه، به صورت منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت. پس از آن در سال 1369 و حفاظت مؤثر به ١٣٤ صورت منطقه حفاظت شده به تصویب شوراي عالی حفاظت محیط زیست رسید و در سال 1370 عملاً با این نام مورد حفاظت قرار گرفت.

 

 کوه فدلک :
فدلک کوهی است از رشته‌کوه‌های زاگرس. این کوه در شمال شرقی شهر شوشتر قرار دارد. بین کوه کوشکک و فدلک تنگه‌ای زیبا و بزرگ بنام تنگ عقیلی است که رودخانه کارون از آن عبور کرده و وارد جلگه خوزستان می‌شود.ارتفاع بلندترین نقطه فدلک از سطح دریا ۳۵۰ متر است. قبل از این که صنعت و ماشین وارد ایران شود تنها راهی که دشت عقیلی را به شهر شوشتر وصل می‌کرد راهی بود که از کوه‌های فدلک عبور می‌کند که از روستای دشت بزرگ واقع در عقیلی شروع می‌شود و در نزدیکی روستای تخت قیصر به شوشتر منتهی می‌شود و در قدیم مردمان روستاهای عقیلی از طریق این راه به شوشتر عبور و مرور داشتند . وجود رودخانه کارون در مسیر و وجود چشمه‌های طبیعی در دل کوه همچنین پل‌های گلی و چوبی بر روی دره‌هایی که عبور رامشکل می‌کرده مناظر بسیار بدیعی را خلق کرده که بسیار دیدنی است و می‌توان به جذب گردشگر به شهر شوشتر کمک کند.

 

کوه کینو :
در بخشی مشترک بین سه استان چهارمحال و بختیاری ( شمال غربی) و استان خوزستان (شمال شرق) و استان لرستان رشته کوهی به صورت بلوکی از کوهها در راستای شمال غرب - جنوب شرق کشیده شده است که به کوه کینو مشهور است.  در واقع بخش عمده این کوهستان در استان خوزستان قرار گرفته است.  یکی از ویژگیهای بارز این بلوک کوهستانی عرض زیاد خط فراز آنست . چنانکه بیشینه پهنای خط فراز این کوهستان حدود 6 کیلومتر برآورد می گردد. همچنین طول کوهستان کینو از گردنه لم لمی (گردنه بین کینو و کوه للر یا لیله) تا پس از شط تمبی حدود 30 کیلومتر و  تا رودخانه آب ذالکی حدود 55 کیلومتر تخمین زده می شود. در این پهنای وسیع قله های بسیاری وجود دارد و در بین آنها گودال ها ، چاله ها و دشتک های کوچک فراوانی به چشم می خورد که ویژگی خاصی به این کوهستان داده است . قله های لبه جنوب غربی به سوی شیمبار خوزستان بلند تر و منطبق بر  گسله اصلی است . لبه شمال شرقی رو به دره لبد نیز منطبق بر گسله فرعی است و بلندی قله های این بخش کمتر است. روستاهای للر میانی و بزرگ ، کتک ، استک ، کیدی و آبادی موقتی اینوک از روستاهای مهم و نزدیک دامنه جنوبی این کوهستان می باشند . همچنین روستاهای لبد پایین و  بالا و شهرک لبد و چل یا کارکن علیا و لیروک در دره رودخانه لبد و آب ذالکی در شمال شرقی این کوهستان از روستاهای نزدیک آن هستند.  
از تنگ سرد به سوی خط فراز کینو از دو مسیر می توان بالا رفت یک مسیر از تنگ اصلی سرد در میان دره به سوی گردنه لم لمی رفته و از آنجا در راستای شمال غرب بالا می رود. مسیر دوم با مسیر کوچ عمودی اهالی للر یکسان است بیشتر مردم للر در فصل گرم از راهی پایکوب از دامنه یال غربی تنگ سرد کمی بالاتر از چشمه سرد به سوی یال اصلی غرب تنگ سرد تا ارتفاع 2800 متری بالا رفته و در محلی به نام "مورجار" می مانند. بیشتر این مسیر از دره فرعی ابتدای تنگ سرد در سمت چب (غرب) با شیب متوسط تا به نسبت تند بالا می رود.

 

کوه لاغرک :
کوه لاغرک از کوه های شمالی رشته کوه زاگرس است که در جنوب شهر فارسان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. در دامنه های جنوبی آن روستاهای «دشتک» و «آلیکوه» از توابع شهرستان اردل قرار دارند. لاغرک کوه مرتفعی نیست و پوشش گیاهی انبوهی نیز ندارد ولی" دیدگاه های جالبی" دارد و در هر سو می توان کوه ها و مناظراطراف را دید.در فاصله بین روستای آلیکوه و کوه لاغرک کوه کم ارتفاعی به نام «مولا» قرار دارد که برای رفتن به کوه لاغرک باید این کوه را نیز پشت سر گذاشت. کوه مولا به دلیل نزدیکی به آلیکوه و وجود "چشمه آبی" در دامنه شمالی آن، محل مناسبی برای کوهنوردی سبک اهالی آلیکوه میباشد.
 
 
کوه منگشت :
رشته کوه منگشت از کوههای زاگرس میانی است و طبیعتاً راستای شمال غربی ـ جنوب شرقیدارد. ابتدای آن در مشرق شهرستان ایذه است و تا منطقه ای به نام سادات حسینی درشمال غرب کهگیلویه و بویراحمد به طول تقریبی 60 کیلومتر ادامه دارد. بلند ترین نقطهآن قله قارون(شاه نشین) و قلل معروف دیگر آن عبارت اند از: سرقوچ، سیروک، هفتشهیدان، پس شونه، ری تاوه، تنگ شناز، له چاه، تنگ آبی، گره اسپید و دوتو. معروفترین و پرتردد ترین قله آن قله ای است که در مجاورت ایذه قرار دارد و گرچه بلندترین آنها نیست ولی به قله منگشت معروف شده است.
 

 

کوه هفت تنان :
قله در شمال غربی خط الراس زردکوه بختیاری و در جنوب آبادی سر آقا سید قرار دارد.هفت تنان و مخروط ذوزنقه ای قله آن در قسمت شمالی خط الراس زردکوه و حد فاصل قلل کینو از شمال و ایلوک در جنوب فرا گرفته است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:, :: 21:36 :: توسط : farhadian shahrokh

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها و آدرس farhadianshahrokh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 76133
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1