لباس زنان بختياري
 
ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها
زردکوه بختیاری
 
 

لباس زنان بختياري شامل : لچک ، زيرلچک ، مينا، بندسوزن ، دستمال ، پيراهن ، شلوار قري ، جلزقه ، گو سر دستمال و کفش مي‌باشد .


 لچک :


لچک کلاه مانندي است که در برخي گويش‌ها ، کلچه ناميده مي‌شود . حدودااندازه آن به اندازه پهناي پشت سر و رويه آن از بغل گوش تا گوش یا شقیقه تا شقیقه است که قسمت پشت آن در زيرمينا قرارگرفته وبا سوزني به مينا متصل مي‌گردد. روي لچک منجوق دوزي شده است و دو بند دارد که از کنار گوشها گذشته و زير گلو به هم گره مي‌خورند تا لچک را روي سر ثابت نگه دارند. لچک را با پولکهاي کوچک و همچنين مهره‌هاي ريز به نام منجق ( منجق ) تزيين مي‌کنند که جلوه‌اي خاص به لچک مي‌دهند. لچک زنان بختياري انواع گوناگون دارد ورايج ترين آن ريالي و لچک الماس نما مي‌باشد که در تزيين آن از سکه‌هاي قديمي (ريال) استفاده مي‌شود و جنس پارچه آن معمولا از مخمل میباشد استفاده از نوع رنگ بستگی به شرایط سنی در زنان ایل را دارد .قديمي ترين سکه هايي که تا کنون توسط خود اينجانب رويت گرديده مربوط به دوره  ناصر الدين شاه قاجار ؛ احمد شاه قاجار و رضا شاه ميباشد .
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها و آدرس farhadianshahrokh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 44
بازدید کل : 76138
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1