کردین ( نمد ) نمدی
 
ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها
زردکوه بختیاری
 
 

کردین 

کردین ( kordin ) لباس بالا پوش نمدی بدون آستین است که به سختی طی انجام مراحل نمد مالی از موی بز درست میشود و علاوه  بر گرمی خاصی که ایجاد میکند آب بدرون آن نفوذ نمیکند و آتش نمیگیرد . از چاک جلو آنرا بهم جمع میکنند . در ایلهای لر بختیاری و قشقایی و کرد ها و دیگر عشایر کوچ نشین و کوچ رو و ... به علت  سرمای زیاد و برف و بوران بیشتر در کوهستانها از آن استفاه میگردد ؛ با اندکی تفاوتی که در مناطق کرد نشین در ترکیب درست کردن ؛ در شانه های کردین سر شانه ها بهم دیگر جمع گردیده و فرم خاصی را به خود میگیرد که از این لباس بصورت زیبایی در مجالس عروسی استفاده میگردد . نمونه کردین را میتوان به  پالتوهایی که در زمان خدمت نظام سربازی و ... در دوران حکومت قبلی از آن استفاده میشد را میتوان تشبیه واشاره کرد با توجه به اینکه فقط دکمه و آستین به آن اضافه گردید بود .علت از بین رفتن کردین را میتوان به نابودی زمین توسط دست خود بشر  دو پا دانست که روز به روزبه دنبال افزایش گرمای زمین و نابودی آن میرود و؛  تولید کاپشن ها و گرمکن های متفاوت وجایگزین کردن آنها به جای فرهنگ و اصالت و به دنبال  آن وابستگیهای ویرانگر؛ همانگونه که کلمن بجای مشک آمد کولربجای سر سبزی و سایه سر به فلک کشیده درختان تنومند بلوط و بادام وگردو و... لباسهای آنچنانی بجای لباسهای شاد و روح بخش و اصیل فرهنگ ایرانی و شاد زیستن در کنار این لباسها الهام گرفته از رنگهای طبیعت .  در فرهنگ نامه دهخدا کردین را جامه پشمین معرفی نموده .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 تير 1392برچسب:کردین ؛ بالا پوش نمدی ؛ نمد ؛ لر و کرد ؛ لباس, :: 16:53 :: توسط : farhadian shahrokh

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها و آدرس farhadianshahrokh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 76137
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1