کلام اول هر دوستی
 
ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها
زردکوه بختیاری
 
 

 

بنام خالق هستی

غلغل فرجامین*

سالهاست که ایل در پویه خویش دل کوه و دشت را در مینوردد و از صخر ه های سترک و دره های عمیق با پاهای خسته اما  استوار میگذرد  ، ایل که مهمان مدام طبیعت پاک و آسمان آبی  است همنشین ستارگان درخشان  شب و شعله های  شرر انگیز   آفتاب  روز  ، او که  زمزمه ی  چشمه ها وصدای  چهچهه پرندگان  و صدای وزش نسیم باد  در رقص بوته ها  ، موسیقی سحرانگیز و دلنواز همیشگی اوست.

  

اکنون ایل در مسیر خویش می بایست از رود سرنوشت گذر کند ، همان جایی که بخشی از زندگی و وجودش را همواره به ودیعت می نهاد در همهمه ی خروش رود و موج سیلابها.رودخانه و تاریخ ، توفنده و سهمناک به خود می پیچد و ایل را  هماره  تشویش گذر از تلاطم رود به اندیشه وا میداشت که تا سرمایه ی اندکش در کام خشم رود به یغما نرود.اما توقف واژه ای است که در قاموس رهروان معنا ندارد  ، نباید  پای بر پس نهاد ، ایستادن از نفس افتادن است ، ماندن تباهی و فسردگی است و ا ناباوری باید رفت و رفت ، همان راهی که در اعماق تاریخ ره بدان می پود.

اینک از رود سرنوشت از این غلغل فرجامین باید گذشت  و میراث سالیان را به آیندگان سپرد .

سایه ی تجدد اکنون ایل را در برگرفته چه باید کرد؟!در هر دوره ای باید طرحی نو درانداخت و اندیشه ی تازه ای خلق نمود و به افق روشن و درخشان آینده نگریست.میراث ایل ، تاریخ ارزنده اش ، فرهنگ درخشانش ، موسیقی اصیلش و گویش و لباس تاریخی اش نام و آوازه ی سربلندی و سلحشوری مردان اسطوره ایش نباید در غبار زمان محو شود.

 

 

وظیفه ی پاسداری از فرهنگ و تاریخ یک قوم و دفاع از ماندگاریش بر عهده ی تک تک فرزندان آن تبار است.فرزندان ایل می باید برای بزرگداشت ارزشها و میراث تاریخی ایل اهتمام ورزند چه بسا  تمدنهای  بزرگی که فقط نامی از آنان باقی مانده است .

اکنون سالهاست که بنیانهای فرهنگی ایل بختیاری دستخوش آسیب جدی گردیده است باید بخاط داشت که هر ملت از فرهنگهای مختلفی تشکیل می شود که به طور کلی ارکان و شالوده ی هویت ملی یک ملت را به وجود می آورد.بدون شک آسیب به هر کدام از مظاهر تمدن ملی تهدیدی برای کل هویت ملی است و ایل بختیاری به عنوان یکی از اقوام دیرینه ی ایرانی همواره در تحکیم مبانی ملی کشور نقش ویژه و برجسته ای داشته است .تزلزل در اجزا و ساختار فرهنگی این بزرگترین ایل کوچ رو ایران اساس هویت ایرانی را مورد تهدید قرار میدهد .

این وبلاگ به منظور آشنایی و حفظ میراث ملی و فرهنگی ایل بختیاری راه اندازی و از تمامی هم تباران دعوت می نماید که با  ارسال مقاله ، تحقیق و شجره نامه های خانوادگی خود  ما را در تحقق اهدافمان که اعتلا و سربلندی ایران و ایل بختیاری است یاری فرمائید ...

                       

      شاهرخ فرهادیان

12بهمن 1391

19 ربیع الاول 1424

13 ژ انویه 2013

 



نظرات شما عزیزان:

مریم
ساعت22:55---14 اسفند 1391
سلام


وبلاگ خوبی داری


خوشحال میشیم به ماهم سربزنی


منتظرتیم
پاسخ:مریم جان سلام نامت مرا بیاد دردهایم می اندازد امیدوارم بتوانم همپایه خوبی باشم
پاسخ:سلام ضمن موفقیت برای جنابعالی فرصتی شد مجددا سری زدیم در ارتباط باهم باشیم موفق باشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها و آدرس farhadianshahrokh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 49
بازدید کل : 76143
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1