شلوار دبیت مطلب ارسالی ازfarhadianshahrokh
 
ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها
زردکوه بختیاری
 
 

 شلوار دبیت 

علیقلی خان بختیاری ( سردار اسعد ) در کتاب دست نوشته تاریخ بختیاری در صفحه 416 و417 خود به نقل از کلنل بل ( بیش از پانزده جهانگرد مرد و زن که از اوایل دوره قاجار به بعد از سرزمین بختیاری دیدن کرده و کتاب نوشته اند ) اینگونه ذکر میکند ...از یک طرف مهمان دوست نسبت بزن ها و به طایفه خودشان وفا دار و بکلی از اخلاق بد ایرانیها منزه از طرف دیگر وقتی که متغیر میشوند بدرجه وحشی گری میرسند خصوصا در موقع  ( خون کالات ) تمنی و مداومت مینمایند بحدی که خانوادهها بر طرف میشوند  و از اخلاق و قیافه آنها آثار آزادی کوههای خودشان هویدا .لباس و قیافه آنها عموما یکسان است و صورتا سیاه چرده زلفهای سیاه دو شقه از پشت گوش آویزان شده چشم و ابرو و ریش و سبیل سیاه عرقچین و کلاه سیاه بسر عبای سیاه بدوش و رنگ لباس زنها آبی سیر است مردها تندرست و قوی از این هیکل آنها آثارمردانگی پدیدار شلوار گشاد بپا قطار فشنگ بکمر و تفنگ مارتین بدوش و یک شمشیر از زیر زین آویزان کارد و طپانچه در کمر زنهای بلند قامت و سیاه چرده و خوش اندام و خوش قامت صورت آنها نپوشیده و در چادرها از مردان پنهان نمیشوند تعداد ازدواج حتی بین فقرا معمول است . ولی از طرف دیگر بی وفاهی کمیاب و لذت زندگانی فامیلی فراوان ( لیارد ) هم زندگانی اندرونی رئیس چهار لنگ را خوب بیان نمود . لباس زنهایشان شلوار و پیراهن گشاد و یک مینا روی لباس لطافت آنها کم است . ( مترجم یوسف خان مسیحی رئیس تحدید تریاک )   
آنچیزی که عنوان گردید بدین لحاظ بود که میبایست نوع پوشش ایل بختیاری در تاریخ به نوعی و تا حدودی روشن شود که ایل هچنان طی گذر زمان با همین لباس میزیسته و تاکنون ادامه حیاط داده است که این گفتارهای تاریخ است نه ایلی ...
 ایل لر یا همان بختیاری نسبت به هم به یک گونه لباس میپوشند اما با اندکی کوچک در بعضی جاها متفاوت که میتوان یکی از علل آنرا شرایط اقلیمی ذکر کرد .
لباس مردان بختیاری شامل :کلاه نمدی ؛ چوقا ؛ شال کمر ؛ شلوار مشکی دبیت ؛ پاپیچ ؛ گیوه ملکی ؛ پیراهن ؛ کمر بند ساچمه کاری شده با سگک استیل ( دو وال ) کردین ( نمدی )                                                                                             شلوار دبیت : پارچه ای نخی و تماما مشکی رنگ و با حداکثر سه متر مصرف پارچه که بصورت راسته و گشاد درست میشود ؛ دارای یک جیب در سمت راست و تا بالای زانو که معمولا دارای زیپ میباشد کمر آن دارای سه کش یا به نوعی از قدیم سه بند میباشد .بهترین نوع این پارچه شلواری ، حاج علی اکبری که یکی از افراد سفارش دهنده و تولید شده در کشور انگلستان و اخیرا در کشور کویت میباشد . بر روی شلوار دبیت معمولا مردان یک کمر بند چرمی که ساچمه کاری گردیده و دارای سگک استیل میباشد استفاده میکنند که دمپای این شلور گشاد و حدود ده سانتیمتر از پایین دمپای آن بخاطر صاف اسیتادن شلواربصورت ضربدری دوخته تا سنگین و صاف بایستد .در موقع حرکت و تند روی سریع مردان کمر شلوار را از بالا تا میزنند تا جلوی سرعت و دست و پا را در زمان جنگ با اسلحه یا چوب ( گرز ) و یا پرتاب سنگ که بشترین مهارت را دراین زمینه ها دارند نگیرد . همچنین در موقع درو دمپای شلوار را از پایین بسته و به آن یک زنگول کوچک ( قر ) که جهت متواری نمودن جانوران موذی و خطرنا ک همچون مار نزدیک میشوند با صدای زگول ( قر ) آنرا متواری نمایند .                                                   

برچسب‌ها: شلوار دبیت ؛ سردار اسعد ؛ کلنل بل ؛ کلاه سیاه ؛ حا
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 17 تير 1392برچسب:شلئوار دبیت ؛ سردار اسعد ؛ کلنل بل ؛ کلاه ؛ سیاه چادر, :: 21:37 :: توسط : farhadian shahrokh

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها و آدرس farhadianshahrokh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 44
بازدید کل : 76138
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1