شلوار دبیت و لباس در ایل بختیاری مطلب ارسالی ازfarhadianshahrokh
 
ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها
زردکوه بختیاری
 
 

 شلوار دبیت 

علیقلی خان بختیاری ( سردار اسعد ) در کتاب دست نوشته تاریخ بختیاری در صفحه 416 و417 خود به نقل از کلنل بل ( بیش از پانزده جهانگرد مرد و زن که از اوایل دوره قاجار به بعد از سرزمین بختیاری دیدن کرده و کتاب نوشته اند ) اینگونه ذکر میکند ...از یک طرف مهمان دوست نسبت بزن ها و به طایفه خودشان وفا دار و بکلی از اخلاق بد ایرانیها منزه از طرف دیگر وقتی که متغیر میشوند بدرجه وحشی گری میرسند خصوصا در موقع  ( خون کالات ) تمنی و مداومت مینمایند بحدی که خانوادهها بر طرف میشوند مانند دهاتیهای ایرانی تقلبات معروف ندارند و از اخلاق و قیافه آنها آثار آزادی کوههای خودشان هویدا .لباس و قیافه آنها عموما یکسان است و صورتا سیاه چرده زلفهای سیاه دو شقه از پشت گوش آویزان شده چشم و ابرو و ریش و سبیل سیاه عرقچین و کلاه سیاه بسر عبای سیاه بدوش و رنگ لباس زنها آبی سیر است مردها تندرست و قوی از این هیکل آنها آثارمردانگی پدیدار شلوار گشاد بپا قطار فشنگ بکمر و تفنگ مارتین بدوش و یک شمشیر از زیر زین آویزان کارد و طپانچه در کمر زنهای بلند قامت و سیاه چرده و خوش اندام و خوش قامت صورت آنها نپوشیده و در چادرها از مردان پنهان نمیشوند تعداد ازدواج حتی بین فقرا معمول است . ولی از طرف دیگر بی وفاهی کمیاب و لذت زندگانی فامیلی فراوان ( لیارد ) هم زندگانی اندرونی رئیس چهار لنگ را خوب بیان نمود . لباس زنهایشان شلوار و پیراهن گشاد و یک مینا روی لباس لطافت آنها کم است . ( مترجم یوسف خان مسیحی رئیس تحدید تریاک )   
آنچیزی که عنوان گردید بدین لحاظ بود که میبایست نوع پوشش ایل بختیاری در تاریخ به نوعی و تا حدودی روشن شود که ایل هچنان طی گذر زمان با همین لباس میزیسته و تاکنون ادامه حیاط داده است که این گفتارهای تاریخ است نه ایلی ...  
شلوار دبیت : پارچه ای نخی و تماما مشکی رنگ و با حداکثر سه متر مصرف پارچه که بصورت راسته و گشاد درست میشود ؛ دارای یک جیب در سمت راست و تا بالای زانو که معمولا دارای زیپ میباشد کمر آن دارای سه کش یا به نوعی از قدیم سه بند میباشد .بهترین نوع این پارچه شلواری ، حاج علی اکبری که یکی از افراد سفارش دهنده و تولید شده در کشور انگلستان و اخیرا در کشور کویت میباشد . بر روی شلوار دبیت معمولا مردان یک کمر بند چرمی که ساچمه کاری گردیده و دارای سگک استیل میباشد استفاده میکنند که دمپای این شلور گشاد و حدود ده سانتیمتر از پایین دمپای آن بخاطر صاف اسیتادن شلواربصورت ضربدری دوخته تا سنگین شده و صاف بایستد .در موقع حرکت و تند روی سریع مردان کمر شلوار را از بالا بسمت داخل تا میزنند تا جلوی سرعت و دست و پا را در زمان جنگ با اسلحه یا چوب ( گرز ) و یا پرتاب سنگ که بشترین مهارت را دراین زمینه ها دارند نگیرد . همچنین در موقع درو دمپای شلوار را از پایین بسته و به آن یک زنگول کوچک ( قر ) که جهت متواری نمودن جانوران موذی و خطرنا ک همچون مار نزدیک میشوند با صدای زنگول ( قر ) آنرا متواری نمایند .                                                   



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایل بختیاری جاودانه کوه ها و دشت ها و آدرس farhadianshahrokh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 41
بازدید کل : 76135
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1